Søk etter artikler
SEILTOKT 2010
DAGSTURER/UTLEIE
KONTAKTINFO
SISTE NYTT
OM STIFTELSEN
HISTORIKK
VENNEFORENINGEN
SKJÆRGÅRDSMENY

Linker
Video av skuta
Regattaer/Races
Tall Ships Races 2009

TIL FORSIDEN


Kontaktskjema
Bildegalleri




| Tilbake |

Fullriggeren Sørlandet


'Douglas Photography'

Kulturarv fra det maritime Norge

    Seilskuta "Sørlandet" har hjemmehavn i Kristiansand og er verdens eldste operative fullrigger. "Sørlandet" er en enestående, flytende kulturperle fra det maritime Norge under seil. Tidligere var skuta et skoleskip for sjømannsopplæring av skoleskipsgutter, men nå er hun tilgjengelig for opplevelsesseilas for "ungdom" i alle aldre.

Høivolds Mek. Verksted i Kristiansand eksisterer ikke lenger. Det gjør derimot verkstedets byggenummer 1, for det var selveste "Sørlandet". Kristiansands stolthet kan seilskuta med rette kalles. Dette er verdens eldste operative fullrigger (seilskip med minst tre fullriggede master), og båten ble både bygd i Kristiansand og har i tillegg sørlandsbyen som hjemmehavn. "Sørlandet" var også det første norske seilskipet i stål som ble bygd som skoleskip da det ble overlevert 28. mai 1927.

Til verdensutstillingen i Chicago

Grunnkapitalen for å bygge en tremastet fullrigger som skoleskip, var et legat på 25 000 pund. Legatet var opprettet av skibsreder O.A.T. Skjelbred i Kristiansand. På jomfruturen til Oslo i 1927 ble "Sørlandet" for første gang ispisert av kong Haakon VII og kronprins Olav. Senere samme år seilte skuta tilLondon med 90 skoleskipsgutter om bord for å delta i vigslingen av den nye sjømannskirken, St. Olavs Church. I årenes løp har det vært mange flotte tokt og spennende historier å berette om. Alt kan ikke nevnes her, men et høydepunkt var nok da "Sørlandet" krysset Atlanteren i 1933 som det første norske skoleskip. Kristiansandsskuta reiste videre opp St. Lawrence kanalen og "Lakene" for å utgjøre den norske "paviljongen" på utstillingen "A Century in progress"  på verdensutstillingen i Chicago. Fullt så hyggelig var ikke fullriggerens oppdrag under Annen verdenskrig. Først som losjiskip for tyske ubåtmannskaper og seinere som fangeskip for blant annet tyske soldater som deserterte. Under krigen sank også fullriggeren på Kirkenes havn etter et flyangrep, men ble senere hevet.

Dannet stiftelse

Gjennom "Sørlandets Seilende Skoleskibs Instutisjon" sto "Sørlandet" sentralt i utdanningen av unge sjømenn i den landsdel hun ble oppkalt etter. Krigsårene herjet imidlertid stygt med båten, og først i 1948 ble den seilklar etter omfattende renovering. Ti år etter var motor installert, og "Sørlandet" var den siste av de store europeiske seilende skoleskip som fikk dette. I 1974 ble "Sørlandet" skiftet ut som skoleskip og lå tre år i opplag. Da viste Skjelbreds rederi på nytt samfunnsansvar, og rederiet kjøpte tilbake fullriggeren til Kristiansand Kommune. Etter restaurering, låneopptak og stor dugnadsinnsats, var hun igjen seilklar i 1980. I 1981 ble "Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet" dannet med det formål å eie og bevare skuta gjennom aktiv bruk.

Det er denne stiftelsen som i dag er skipets rederi og eier, og som planlegger og administrerer driften. I de seinere årene er seilingsåret vanligvis fra mai til september. På de fire-fem måneder med operativ drift brukes "Sørlandet" til tokt, skjærgårdsturer og deltagelse i havnefestivaler. I tillegg er det såkalte "Åpne tokt" der alle fra 15-70 år kan melde seg på mot å betale for toktet. Besetningen ombord er på 15 personer, og alle mønstrede mannskaper på regulære norske hyrer. Litt artig er det også at "Sørlandet" var den første skuta med jenter om bord som avanserte til fullbefarende seilskutematroser og styrmenn.

Den siste store rehabiliteringen av "Sørlandet" ble utført i perioden 2003-2007 der det ble investert for ca 60 millioner kroner. Mesteparten av denne summen ble gitt av Staten, Kristiansand Kommune, Vest- og Aust Agder fylkeskommuner, skutas egen Venneforening og en rekke andre bidragsytere.

"Christian Radich" og "Statsraad Lehmkuhl"

Norge har gamle seiltradisjoner, og "Sørlandet" er slett ikke helt alene på havet som representant for de "brede seil". I Oslo har velkjente "Christian Radich" vært skoleskip for handelsflåten fra 1937. Opprinnelig bare med gutter om bord, før jentene gjorde sin entrè i 1983. Med unntak av årene 1939-1947 har skuta seilt med elever fram til 1998. Fra 2005 gjenopptok "Christian Radich" sin skoleskipsstatus, og nå er hun arena for utdanning av nye befalselever for Sjøforsvaret. Osloskuta er også en fullrigger, bygd av stål i Sandefjord i 1937.

Bergenserne mener nå likevel at landets vakreste seilskute hører hjemme i Bergen. Den tremastede barken "Statsraad Lehmkuhl", ble sjøsatt i 1914 som skoleskip for den tyske handelsflåten. Skipet ble i 1921 brakt til Bergen av tidligere statsråd Kristofer Lehmkuhl. Siden da, med unntak av annen verdenskrig, har skipet vært Bergens skoleskip.

Har du lyst på litt saltvann i håret, så er det bare å ta kontakt med et av de tre kontorene. Alle de tre stolte seilskutene tar med medseilere på sine mange tokt i sommerhalvåret. Du får garantert en kulturopplevelse du sent vil glemme.

Fakta

Seilskuta "Sørlandet" er verdens eldste operative fullrigger. Skuta har Kristiansand i Vest Agder som hjemmehavn. Store deler av sommerhalvåret brukes "Sørlandet" til såkalte "opplevelsesseilas" på tokt rundt i europeiske farvann, men den har også krysset Atlanterhavet flere ganger tidligere.

 

 


Den norske trio 'Chr Radich', 'Statsraad Lehmkuhl' og 'Sørlandet' inn Oslofjorden 07.06.05


'Sørlandet' og 'Statsraad Lehmkuhl' på honnørplass i Oslo havn 07.06.05


Ref: LB (28.10.09)

Klikk for en utskriftsvennlig versjon av artikkelen!



Tall Ships' Races 2010
Spennende og flott reiserute i Tall Ships' Races 2010

SALG I VÅR NETTBUTIKK!
Vi har mange flotte souvenirer til nedsatte priser. Her kan du gjøre noen gode kupp!

TALL SHIPS' RACES 2009 - ØSTERSJØEN
Tall Ships' Race 1 2009 i Østersjøen gikk fra Gdynia (Polen) til St. Petersburg (Russland) fra 6. til 11. juli 2009: "Sørlandet" ble nr 2

Endelig sjøsatt
Fullriggeren Sørlandet er endelig på vannet igjen etter et 21 måneders lang rehbiliteringsopphold ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.

Rehabilitering av 'Sørlandet'
Uten rigg og master - slik har ingen sett skuta siden den var nybygd i 1927. Ved rehabiliteringen i 1945 etter tysk krigstjeneste var riggen, rær og stenger nede, men undermastene sto. Det er m.a.o. første gang hele riggen er nede og undermastene er løfte

TALL SHIPS' RACES 2010
Historiens største arrangement i Kristiansand

Rehabilitering av ”Sørlandet” - finansiell støtte
Rehabilitering Fase 1 -2 -3: fra 2003 - 2004 - 2005 - hele 2006 til mai 07: Skipet utdokket og levert fra verftet 22. mai 2007

2006 - 50 års jubileum for Tall Ship Race
Dette bildet er tatt av kullet som i 1956 seilte med Skoleskipet Sørlandet på den første internasjonale kappseilasen - 50 år siden.

DVD PRESENTASJON b)
Denne DVD`en presenterer en 6 minutters introduksjon til seilskuteopplevelser om bord på "Sørlandet"i forbindelse med Jubileumstoktet for 100 års markeringen av Unionsoppløsningen 1905-2005. DVD`en er til salgs via stiftelsens administrasjon for kr. 95,-.

KONGEHUSETS BESKYTTERSKAP
Stiftelsen Fullriggeren Sørlandets beskytter: Vi er blitt underrettet fra slottet om at H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit ønsker å fortsette sitt beskytterskap for Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Skal bli som da hun var ny
For 46 millioner kroner skal Fullriggeren «Sørlandet» bli som da hun var ny. KRISTIANSAND: - Skuta skal bringes tilbake til originalen, det er målet. Vi skal få fram hvordan hun så ut da hun var nybygd, sier rederiinspektør Rolf E.

Førstedagsbrev med frimerke av Fullriggeren Sørlandet
Under jubileumsmarkeringen 7. juni 2005, utga Posten en frimerkeserie av Norges skværriggere: "Sørlandet" , "Christian Radich" og "Statsraad Lehmkuhl".

Nytt magasin SKVÆRRIGGERENE
Skværriggerne Statsraad Lehmkuhl, Christian Radich og Sørlandet samt respektive venneforeninger har i samarbeid utarbeidet et felles magasin under betegnelsen skværriggerne. Magasinet er tilgjengelig ombord og ved kontoret. Pris kr 25 ved forsendelse.

DVD PRESENTASJON a)
En DVD presentasjon av "Sørlandet" er nå tilgjengelig. Den viser ulike oppdrag og opplevelser "Sørlandet" byr på, og er til salgs via stiftelsens administrasjon for kr 95,-.

WebBusiness AS sponser nytt nettsted
Internett-firmaet WebBusiness AS har sponset oss med nytt dynamisk nettsted. Publiseringsverktøyet vi har fått gjør at vi selv på en meget enkel måte kan oppdatere og vedlikeholde det innholdsrike nettstedet vårt.
Flere artikler

Se virtuelle bilder av
Her kan du se 360 graders bilder av banjeren på "Sørlandet"


Resultater i årets Tall Ships' Races 2008
Årets Tall Ships Races er fullført. Vi startet i Liverpool, og gikk til Måløy. Her startet Sail in Company fra Måløy, og vi var innom en del flotte steder og fjorder før vi kom til Bergen. Her startet det siste racet som endte i Den Helder, Nederland.

TIPS EN BEKJENT
om denne artikkelen!

Ditt navn:

Din e-post:

Mottakers navn:

Mottakers e-post:

Din kommentar:


Programvare og design © 1999-2007